Herri euskaldunak eta eskola
txikiak
Euskararen berreskuratze zozialaren/sozialaren prozesuak hizkuntzaren hiritartzea ekarri du. Azken
mendean euskera/euskara hiritik
baztertuta egon da eta bereziki landa eremuetako mintzaira izatetik, nekazalgo
eta arrantzuaren bizimolde tradizionalei lotuta egotetik, modernitateari eta hirietako
bizimoduari egokitu zaie/zaio gutxi-asko. Egun, euskaldun gehienak hirietan
bizi dira eta oso ehuneko apala baino ez, aldiz, herri txikitan/txikietan.
Bestalde, jakina dago/da herririk
euskaldunenak, IV. Inkesta Sociolinguistikoaren arabera, biztanleen % 80tik
gora euskaldunak dituztenak, txikiak izaten direla. Hala bada, ikuspegi
kuantitatibo batetik euskararen egoerarako herri txiki euskaldunak ezer gutxi
badira ere, kualitatiboki, hizkuntzaren bizitasunarako berebiziko garrantzia dute. Herri
euskaldun horietako eskolei erreparatu nahi diet, herri txikietan eta auzoetan
egoten diren landa eremuetako eskola txikiei. Zergaitik merezi dute arreta
hezkuntza errealitate ñimiño horiek?
Hizkuntzaren ikuspegitik, hiztun kopuru urria izanagatik, dago herri euskaldunetan euskara bizi-bizirik dago, belaunaldi
guztietako herritarren mintzaira izaten da eta ohiko harremanetan erabiltzen
da. Herri txiki horiek hizkuntzaren bizitasunerako beharrezkoak dira, Joshua A.
Fishmanen hitzetan «demographically
concentrated and intergenerationally continuous» («demografikoki
kontzentratuak eta belaunaldien artean jarraiak») bait dira/baitira. Horregatik, «heartlands of minority languages» deitu
izan zaie, hotz/hots, hizkuntza
gutxituen oinarriak. Gurean, Mikel Zalbide euskaltzainak
"arnasguneak" erabiltzen du euskara gizarte harremanetan ohizkoa duten herri-eskualdeei
esateko. Herri euskaldun horietan euskarak bertako mintzamolde eta erregistro jatorrak
(hitanoa, soziolektoak...) garbienak eta bizienak atsiki ditu.
Herri txikien ikuspegitik, eskolak bizia ematen du/dio herriari, dira haien bihotza eta bizipoza dira. Haurrak herrian
dabiltza egun
osoan eta eskolak bertako kulturari eta ohiturei eusten die, haurrak bertako
kultura ohituretan sozializatuz: inauteriak direla, Olentzero, Orakunde
(Ostegun Santuko haurren eguna), Santa Agueda, festak... Eskola txikiak/txikiek beste eskola eredu bat izan nahi
dute. Bestalde, eskolak, zerbitzu gisa, biztanleek herrixkan geratzen laguntzen
dio/du.
Familien eta haurren ikuspegitik, ikasleak herriari estuki lotutako eskola
batean hazten
dira, herriaren bizitzan errotutak. Adin dezberdineko/desberdineko haurrak biltzen dira ikastalde
berean eta horrek elkar eragina eta kooperazioa era naturalean sustatzen ditu.
Gainera, eskola txikietan gurasoen implikazioa haundiagoa izaten da.
Beraz, herri txikietan eskolak hizkuntzari ezik/ ez ezik herriko bizimodu, ohitura eta kultura heusteari ere eragiten dio. Jacqueline L.
Urla antropologoak eta Jakoba Errekondo nekazaritza-ingeniariak honela idatzi
dute Zerain herriataz/herriaz eta hango eskolataz/eskolaz: «One of
the first steps locals took to preserve their community was to create a school
in town for their younger children. Keeping children close to their families
and neighbours during their early socialization was regarded by residents to be
essential for the transmission of local culture, language, and customs as well
as the formation of closer life long bonds with their peers». Hau
da, Zerainen tokiko garapen iraunkorrerako lehen hurratx/setako bat herriko haur txikientzako eskola sortzea izan
zen. Izan ere, zerainekoak
haurrak herrian, haien familia eta auzokidekin/auzokideekin
atxikitzea funtzezkotzat/funtsezkotzat jo dute
herriaren kulturaren, hizkuntzaren eta ohituren transmisiorako, eta ere/ baita tokian errotutako bizimodua
bermatzeko ere.
Herri txikietako edo auzoetako eskolak gure hezkuntza sistemako errealitate
kuantitatiboki txikia baina kualitatiboki garrantzitx/sua dira. Azken hamarkadetan teknologia berriek eskola txikien arteko
elkarlana eta koordinazioa erreztu
dute. Adibidez, Gipuzkoako eskola txikien sarea 1987. urtean abiatu zen.
Irakasle talde bat, eskola txikien balioari/balioaz jabeturik,
elkartzen hasi zen. Dira
egun Gipuzkoako eskola txikiak 26 dira eta mila bat ikasle biltzen dira horretara/horietara. Bizkaian 24 eskola txiki daude.
Araban herrietako eskolen arazoei aurre egiteko Landa Eskolen Foroa sortu berri
dute. Nafarroan landa eremuko eskolak 79 dira, bainan hemendik aurrera bat gutxiago, zergatik duela haste batzuek
amaitu den ikasturtea azkena izan baita Nafarroako Mendialdeko Erasungo herriko
eskolarentzat. Heldu den ikasturtean neska-mutiko eratsundarrek Santestebaneko/Doneztebeko ikastetxe publikora bildu
beharko dute. Herriak eskolari heusteko
aleginak/ahaleginak eginagatik
ere, Nafarroko Gobernuko Hezkuntza Departamentuak eskola istearen/ixteko erabakia aurrera eraman du gutxienez
5 ikasle behar baitira eskola zabalik izateko. Eskolen itxiera behin betiko
izaten da. Hau da, behin itxi ezkero/itxiz gero eskolak ez
ohi dira berriz zabaltzen nahiz
eta haur zenbakia hazi. Hala gertatu da Erasundik hurbil dauden Zubieta eta
Elgorriaga herrietan (Malerrekan) eta Anizen (Baztanen), baita Arabako Bernedo
herrian ere. Herriak haren/bere eskola galtzen
duenean, nolabait bizia ere galtzen duela diote.
iruzkinik ez:
Argitaratu iruzkina